Hej læser,
Hvis du har fulgt med her i nyhedsbrevet, har du muligvis hørt den her sætning før:
”Timing, tillid til dig som afsender og din emnelinje. Hvis en af de tre fejler, åbner modtageren ikke din e-mail”.
Det er nemlig et citat, der stammer fra min kollega, David McNally. Og han har altså +20 års erfaring med e-mails 😅
Vigtigheden af at forstå de tre essentielle elementer er ikke til at tage fejl af, når du arbejder med nyhedsbreve.
Derfor tænkte jeg, at vi i denne uge skal dykke lidt ned i det første element: Timingen.
Så her kommer mine tips til at finde det rigtige udsendelsestidspunkt for dine nyhedsbreve 👇
Derfor er det rigtige udsendelsestidspunkt afgørende
Når en af dine modtagere åbner e-mailindbakken, vil den formentlige være fyldt med en del nye e-mails, de skal løbe igennem.
Det betyder, at rigtige mange modtagere ofte bare scanner de første (og vigtigste) e-mails i indbakken og forholder sig til dem. Derefter lukker de appen og fortsætter med de daglige gøremål.
Og det er selvfølgelig ærgerligt, hvis din e-mail lige var den næste i rækken til at blive åbnet 😅
Det betyder også, at sandsynligheden for at e-mailen overhovedet bliver åbnet, falder drastisk, hvis den ikke bliver åbnet inden for de første par timer.
Og netop derfor er det afgørende, at du finder de mest optimale tidspunkter til udsendelse, hvis du vil have mere ud af din indsats.
Sådan finder du det rigtige udsendelsestidspunkt
Det første du kan gøre, er selvfølgelig at bruge den sunde fornuft. Og det kan du bl.a. gøre ved at se på din egen e-mailadfærd – hvornår vil du være mest tilbøjelig til at se den pågældende e-mail?
Og når du så har brugt fornuften, er det selvfølgelig tid til at se på din statistik 👇
✅ Se på tidligere udsendelser – hvornår får du flest åbninger og klik?
✅ Overvej hvornår din målgruppe har tid til at åbne og læse dit nyhedsbrev. Test dine antagelser ved at sende ud på disse tidspunkter, og vurdér ud fra åbnings- og klikrater
✅ Lav en klar plan for, hvornår og hvor ofte du vil sende nyhedsbreve
Hvis du arbejder inden for B2B og din modtagerliste er fyldt med arbejdsmailadresser, er modtagerne formentlig mest tilbøjelige til at se din e-mail, når de møder ind på arbejde eller lige efter frokost.
Sender du derimod flest e-mails til privatpersoner, er modtagerne formentlig mest tilbøjelige til at åbne din e-mail på telefonen under morgenmaden, i frokostpausen eller om aftenen, når de sidder hjemme på sofaen.
Se hvis jeg skal opsummere kort: Brug din viden om din målgruppe og deres e-mailadfærd, og test derefter dine antagelser.
I næste uge dykker vi ned i et andet vigtigt spørgsmål: Hvor ofte bør man sende e-mails? 🙌
|