4 vigtige pointer om nutiden spamfiltre, du bør overveje 
Se nyhedsbrevet i browser
Hej læser,
 
Det er et unægteligt faktum, når du arbejder med e-mails og nyhedsbreve. 
 
Selvom du holder din sti ren, kan dine e-mails ende i spammappen. 
 
Og der er gradvist kommet større og større fokus på at holde modtagernes indbakker fri for spam.
 
Vi så bl.a., hvordan Gmail tilbage i februar lancerede deres "Protections for a safer, less spammy inbox"-retningslinjer. 
 
De nye retningslinjer har længe været undervejs, og er en del af en stigende tendens blandt e-mailklienterne og deres spamfiltre. 
 
Det var derfor også omdrejningspunktet, da vores direktør, David McNally, talte til Ackermanns EmailExpo i efteråret.
 
Så for at hjælpe dig med bedre at forstå nutidens spamfiltre, får du her nogle vigtige pointer fra Davids oplæg 👇


4 vigtige pointer om spamfiltrene i 2024, du bør overveje for at lande i indbakken 🛬
 
Engang var spamfiltrenes fornemmeste opgave at frasortere ulovligt indhold. Og det gjorde, at der var nogle helt konkrete og objektive retningslinjer, man bare skulle følge - som fx at undgå bestemte buzzwords (jeg kan af gode grunde ikke give eksempler her).
 
Men i dag arbejder e-mailklienterne (som Gmail og Outlook) i højere grad med begrebet "uønsket post".    
 
Forskellen ligger i, at "uønsket post" antyder noget subjektivt.
 
Spamfiltrenes opgave er nemlig nu at gætte, hvorvidt indholdet i e-mailen vil være ønsket hos den enkelte.
 
Og derfor kan en e-mail sagtens ryge i spammappen hos én modtager og i indbakken hos en anden. 
 
Det betyder helt konkret:  
 
🤔 Dine e-mails bliver i højere grad filtreret fra på baggrund af følelsesbaseret spam: Fx irrelevante og uinspirerende e-mails. Det stiller større krav til, at dit indhold er godt. Test derfor forskelligt indhold af og evaluér din indsats - fx tekstmængde, formuleringer, billeder, CTA'er osv. 

📪 Uønsket post er blevet spam: Handlinger som visninger, klik og besvarelser viser e-mailklienterne, at dine e-mails er ønsket hos den enkelte. Et lille tip for at øge interaktionen er derfor: Undgå "no-reply"-afsenderen, så modtageren faktisk har mulighed for at interagere. I forlængelse af dette, har Gmail helt konkret meldt ud, at din spamrate bør være under 0,10 % og aldrig over 0,30 %.

🏆 Dit omdømme betyder alt: Jo mere engagement, jo bedre levering.
- Det stiller større krav til, at du gør som mor sagde og rydder op. I e-mailverdenen betyder det bl.a., at du rydder op i dine lister og fjerner inaktive modtagere og hard bounces. Har en modtager ikke interageret med dine e-mails i +60 dage? Så gør de det formentlig ikke igen  

⌛ Med større fokus fra Google, Apple og Yahoo på at fjerne uønsket post, kommer vi til at se meget mere af ovenstående i fremtiden. Så det er nu, du bør forholde dig til det, før dit afsenderomdømme bliver skadet.

Du kan læse flere tips til at undgå spammappen i vores blogindlæg nedenfor 👇
 
5 tips til at undgå spammappen

Besøg vores blog

Guide til Gmails 2024 retningslinjer

Sådan sikrer du dig, at du holder dig inden for de nye retningslinjer. 

10 fede features i Ubivox

Vi giver dig her 10 fede features, der gør det (endnu) nemmere for dig at lave nyhedsbreve i Ubivox.