Hej læser!
Jeg håber, du har haft (eller måske stadig har) en god ferie! 😎
I den her uges nyhedsbrev, skal vi dykke ned i et vigtigt emne for alle, der arbejder med e-mails og nyhedsbreve:
SUND vækst af e-maillister 📈
Efter mange år i branchen, har jeg set rigtig mange eksempler på, at det ikke nødvendigvis er svært at vækste e-maillister. Kunsten ligger i at få de rigtige kontakter – dem, der faktisk interagerer med dine e-mails.
De værste eksempler jeg har set på usund vækst af lister, ligger heldigvis mange år tilbage, hvor det var lidt for udbredt blandt nogle virksomheder at købe sig til kontaktlister 😅
Det er selvfølgelig både ulovligt nu og meget uhensigtsmæssigt.
Men hvad end formålet med dit nyhedsbrev er at informere, at sælge produkter eller noget helt tredje, er der generelt nogle ting, du med fordel kan gøre brug af for at vækste din liste på en SUND måde 👇
Tips til SUND vækst af e-maillister 💡
Fortæl værdien ved at tilmelde sig (modtagerens ”hvorfor”)
Hvad er guleroden for, at modtageren skal afgive deres informationer?
Det kan fx være: Specielle rabatter, tilbud, inspiration til dagligdagen, eksklusiv og ny viden.
Vær ærlig omkring, hvad modtageren kan forvente (så du minimerer frameldinger og spamklager)
Hvordan kan du sikre, at modtageren ikke misforstår, hvad de siger ja til?
Det kan fx være ved at fortælle: Hvilken type indhold du sender, hvilke emner du behandler, hvor ofte du sender nyhedsbreve.
Giv mulighed for valg af præferencer (i en velkomstmail)
Har du brug for at vide mere om modtageren for at kunne segmentere dine budskaber?
Efter modtageren har tilmeldt sig, kan du fx sende en velkomstmail med et link til en opdateringsformular, hvor de kan vælge præferencer, interesser osv. (du kan overbevise dem ved at tale ind i fordelene for dem – fx at de får mere relevant indhold)
Brug konkurrencer/gamification
Hvordan kan du indsamle relevante kontakter gennem sjove spil, lege og konkurrencer?
Det er generelt et af de stærkeste værktøjer til at indsamle kontakter, fordi spil og lege fremhæver positive følelser. Men overvej altid hvilke modtagere den specifikke konkurrence vil tiltrække. Man kan hurtigt få en masse nye modtagere, der meget gerne vil vinde præmien, men som reelt set ikke har interesse i nyhedsbrevets indhold.
Og så er der selvfølgelig nogle oplagte kanaler til formålet 📢
I footeren på dit website: Det virker måske simpelt. Det er det også. Men samtidig essentielt (og det virker).
Gennem annoncering: Det kan være en god investering af bruge nogle kroner på at vækste dine lister gennem annoncering – fx hvis du har noget gated content (eksklusiv viden), specielle kampagner, fordele eller konkurrencer.
Gennem pop-ups: Eksperimentér evt. med forskellige pop-ups på forskellige sider. Sørg for at de er relevante for sidernes indhold, og tilpas evt. til den enkelte side.
I checkout flowet: Hvis du driver en webshop, er det oplagt at friste kunden i forbindelse med et køb.
Organisk på SoMe kanaler: Hvis personen allerede interagerer med dit SoMe indhold, er der stor sandsynlighed for, at de ønsker lignende indhold direkte i indbakken.
Hvis du mangler viden om, hvordan du laver en tilmeldingsformular i Ubivox, kan du læse vores guide til det lige her 👇
|