Hej lĂŠser!
Â
GlĂŠdelig Databeskyttelsesdag!Â
Jeg ved ikke, om det er noget man decideret fejrer.
Men det bliver i hvert fald omdrejningspunktet for ugens nyhedsbrev đ
Og her er hvorfor:
âEr de der GDPR-regler ikke bare sat i verden for at gĂžre mit arbejde mere besvĂŠrligt?â
Det er en sĂŠtning jeg har hĂžrt lidt for mange gange de seneste par Ă„r đ
SÄ i anledning af Databeskyttelsesdagen, vil jeg bruge ugens nyhedsbrev pÄ at besvare nogle af de spÞrgsmÄl, jeg ofte bliver mÞdt af, nÄr jeg snakker om GDPR og databeskyttelse med kunder og potentielle kunder.
Â
SpÞrgsmÄl 1: Hvorfor er det overhovedet vigtigt at sÊtte fokus pÄ databeskyttelse?
Databeskyttelsesdagen er et internationalt initiativ for at Ăžge bevidstheden om databeskyttelse.
Ă
rsagen til, at det er vigtigt, er ganske enkelt, at mange organisationer stadig halter, nÄr det kommer til at overholde reglerne.
I Datatilsynets seneste Ärsberetning, er der noteret 9.537 anmeldelser om brud pÄ persondatasikkerheden. Det er 721 anmeldelser mere end Äret fÞr, hvor der var 262 flere anmeldelser end Äret fÞr det.
Du kan vist godt se, hvor jeg vil hen, ikke? đ
Â
SpÞrgsmÄl 2: Hvorfor ser vi en stigning i antallet af anmeldelser?
Stigningen skyldes ikke nĂždvendigvis, at flere organisationer bryder reglerne.
Ă
rsagen kan bl.a. vÊre, at folk i hÞjere grad er blevet opmÊrksomme pÄ deres rettigheder.
I nogle tilfÊlde handler bruddene om, at man finder reglerne indviklede og svÊre at forstÄ.
Andre organisationer er klar over, at de bryder reglerne, men tĂŠnker âvi er jo ikke de eneste, der bryder dem â og hvad er chancen for at blive straffet?â. Under alle omstĂŠndigheder viser tallene vigtigheden af at tage omrĂ„det alvorligt.
For ellers⊠đ
SpÞrgsmÄl 3: Hvad er konsekvenserne ved at bryde GDPR-reglerne?
Ved mindre alvorlige sager, kommer Datatilsynet som udgangspunkt med et pÄbud og efterfÞlgende kontrol.
Ved mere alvorlige sager, vil Datatilsynet politianmelde sagen med en udtalelse om strafvĂŠrdighed og bĂždeniveau.
BĂždeniveauet afhĂŠnger af overtrĂŠdelsen og organisationens stĂžrrelse â jo stĂžrre omsĂŠtning, jo stĂžrre er bĂžden.
PĂ„ Datatilsynet hjemmeside, kan du se forskellige sager, hvor tilsynets vurderinger af bĂždestĂžrrelser strĂŠkker sig fra alt fra 50.000 kr. til 15 mio. kr.
SpÞrgsmÄl 4: Hvorfor er det vigtigt for organisationer at overholde regler om databeskyttelse?
Udover konsekvenser for anmeldelse til Datatilsynet og bÞder, er der selvfÞlgelig det moralske argument: NÄr man arbejder med folks data, har man et ansvar for at passe pÄ det.
Hvis man misbruger ansvaret, kan det medfĂžre mistillid, der kan tage lang tid at genopbygge.
Derudover skal man huske, at de data man indsamler pÄ brugere, kunder eller borgere blot er til lÄns. Det er data man lÄner, og som vedkommende til enhver tid kan krÊve at fÄ leveret tilbage og slettet.
SpÞrgsmÄl 5: Hvorfor er det vigtigt for dig som person, at regler om databeskyttelse eksisterer?
Jeg har hĂžrt mange (isĂŠr marketingfolk), der bander og svovler over, hvordan GDPR bare er sat i verden for at ĂždelĂŠgge deres arbejde.
Det stÄr dem selvfÞlgelig frit for at have det syn pÄ sagen.
Og bevares, der er elementer af GDPR, der kan besvĂŠrliggĂžre arbejdet med fx tracking af brugeradfĂŠrd.
Men et andet syn kunne vĂŠre, at reglerne faktisk er til for at beskytte folks data.
AltsÄ dine og mine informationer.
Â
SpĂžrgsmĂ„l 6: E-mails, nyhedsbreve og databeskyttelse â hvordan sikrer man sig at vĂŠre pĂ„ den rigtige side?
Selvom vi ikke er jurister i Ubivox, har vi efterhÄnden en del viden om databeskyttelse og GDPR i forbindelse med arbejdet med e-mails.
Derfor har vi ogsÄ skrevet et blogindlÊg med 4 konkrete faldgruber ift. GDPR i arbejdet med nyhedsbreve.
Â
Det kan du lĂŠse lige her:
Â
|