Er du klar til endnu en omgang, læser? 💪
I starten af året kom jeg med et par tips til, hvad du med fordel kan tage højde for, når du lægger e-mailstrategien for 2025.
Og med Q2 lige rundt om hjørnet, tænker jeg, at du kan få en opdatering, inden du evt. ser på at tilpasse strategien for resten af året.
For lidt over en måned siden var min kollega og stifter af Ubivox, David McNally, nemlig oplægsholder til årets Email Summit.
Og han havde altså nogle ret gode pointer om, hvad du skal være opmærksom på, når du arbejder med e-mails i 2025.
... Og formentlig også 2026.
... Og 2027 👀
Så her får du 4 vigtige pointer fra en af landets skarpeste e-maileksperter 👇
1: Privacy er det nye sort ⚫
Det sker rigtig mange ting i marketingland ift. privatlivstiltag.
Årsagen er bl.a., at folk er blevet mere opmærksomme på deres rettigheder i forbindelse med afgivelsen af data.
Og så er vi generelt blevet opmærksomme på, hvor meget data, vi egentlig afgiver.
Det betyder bl.a., at:
- 84 % af os ønsker mere kontrol over vores data.
- 73 % af os stoler ikke på, at virksomheder passer på vores data.
Og det har bl.a. konsekvenser for, hvordan e-mailudbyderne håndterer de e-mails, du sender 👇
2: Lyt til de store udbydere 👂
Dem har jeg i hvert fald skrevet om en gang eller to 😅
Og med god grund.
Gmail er nemlig verdens største e-mailudbyder, og deres budskab til dig som afsender i 2025 er: Send kun til dem, der gider at åbne dine e-mails.
Du skal bl.a. vise, at dit indhold er relevant for modtageren: Med høj åbningsrate, høj klikrate, lav spamrate osv.
På den anden side har vi så Apple, der siger: Vi skjuler hvem, der åbner dine e-mails.
Og det har konsekvenser for, hvordan du kan arbejde med tracking 👇
3: Klik er fremtidens metric 🖱️
Når Apple præåbner e-mails for deres brugere (bl.a. for at værne om brugerens privatliv), bliver din åbningsrate falsk høj.
Du kan stadig bruge din åbningsrate til at sammenligne på tværs af e-mails – men selve tallet er ikke retvisende.
Derfor er klik ofte den mest troværdige metric at beskæftige sig med i arbejdet med e-mails.
Din klikrate er et udtryk for, hvor godt du lykkedes med at dirigere modtageren videre.
Groft sagt kan den altså være et udtryk for, hvor godt du fanger og fastholder modtagerens opmærksomhed.
For at bevare en høj klikrate, kræver det bl.a. en ”sund” e-mailliste.
Og derfor… 👇
4: Husk at rydde op i dine lister 🧹
Du ved det formentlig allerede.
Inaktive modtagere er ikke meget værd. Tværtimod kan de skade dit afsenderomdømme.
Derfor: Hvis en modtager ikke har åbnet eller klikket i en e-mail i +6 måneder, bør du forsøge at genaktivere dem med et sunset flow.
En serie af 2-3 e-mails, hvor du gør opmærksom på, at du i respekt for dem og deres indbakke fjerner dem, hvis de ikke reagerer.
Opsummering
E-mailudbyderne vil i højere grad respektere brugeres privatliv.
Kvaliteten af listen afgør derfor, hvordan du spamfiltreres.
Derfor skal vi vise, at vi har aktive modtagere.
Det gør vi bl.a. ved at få modtagere til at klikke.
Men for at opnå klik skal vi kommunikere på nye måder.
Og ultimativt set skal vi have mindre e-maillister, der til gengæld har højere kvalitet.
Har du brug for flere input til at få styr på e-mailstrategien til resten af året?
Du kan altid dykke ned i emner, du finder interessante, i vores blogunivers.
|